5 kluczowych elementów potrzebnych do stworzenia efektywnej reklamy radiowej

reklama radiowa

Radio jest bardzo powszechnym i ogólnodostępnym medium. Korzystnie z niego nie wymaga pełnego skupienia ani rozpraszania uwagi. Z tego właśnie powodu znajduje się w niemal każdym domu, samochodzie, biurze czy innym miejscu pracy. To sprawia, że reklama radiowa dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców.

Radioodbiorniki jednak wyraźnie się różnią od pozostałych form przekazywania treści. Przede wszystkim brak w nich możliwości wizualnego oddziaływania na adresata informacji. Dlatego reklama w radiu rządzi się własnymi prawami. Zaznajomienie się z nimi pozwoli skonstruować własny, efektywny spot, który od razu zwróci uwagę słuchaczy i przekona ich do skorzystania z proponowanych usług lub zdecydowania się na zakup konkretnego produktu. Jak więc wyglądają kluczowe elementy potrzebne do stworzenia skutecznej reklamy radiowej?

1. Mocne wejście

Najważniejszy jest pomysł. Brzmi to banalnie? Racja, ale nie każdy o tym pamięta. Zazwyczaj wychodzi się z założenia, że znalezienie gwiazdorskiej obsady i poprawnie wykonany opis produktu czy usługi wystarczy. To nie do końca prawda, ponieważ mamy tylko jedną szansę, aby wywrzeć wrażenie na słuchaczu. Dlatego liczy się tzw. mocne wejście, czyli unikalny pomysł na przyciągnięcie uwagi słuchającego. Spoty reklamowe muszą zwrócić uwagę na siebie już od pierwszego zdania. Inaczej traci się bezpowrotnie możliwość przekazania dalszej treści. Nieciekawe wejście sprawia, że słuchacz skupia się na czymś innym albo przełącza stację na inną.

Co jest dobrym pomysłem na wywarcie odpowiedniego wrażenia? Znakomicie sprawdzają się elementy humorystyczne oraz pytania kierowane bezpośrednio do słuchacza. Taki spot radiowy zaangażuje odbiorcę i skłoni go do wysłuchania pozostałej części reklamy. Nie stanowi to jednak reguły, ale kreatywne rozpoczęcie zwiększa nasze szanse.

2. Zwięzłość przekazu

Czas spotu reklamowego jest dość ograniczony, zazwyczaj bardziej niż w innych mediach. Typowy czas trwania reklamy w radiu to 15-30 sekund. Dłuższe reklamy są uznawane za mniej efektywne, choć można wskazać kilka wyjątków. Skoro mamy niewiele czasu, należy skupić się na przekazaniu najważniejszych informacji. Ich nadmiar może tylko zaszkodzić zwięzłości oraz zrozumieniu reklamy przez odbiorcę.

Najlepiej skupić się na jednej najistotniejszej cesze prezentowanej marki i podkreślić ją w prosty sposób. Dobrym sposobem na zapadnięcie w pamięć jest również kilkukrotne powtórzenie (na samym końcu) nazwy produktu, aby słuchacz na pewno ją zapamiętał. Ograniczenie się w przedstawianiu zalet wcale nie osłabi siły marki, a wręcz przeciwnie: atut stanie się jej synonimem!

Zwięzłość oznacza też konieczność użycia jak najmniejszej liczby słów. To całkiem poetycki zabieg, który daje znakomite efekty. Lektorzy do reklam muszą mieć odpowiednio dużo czasu, aby wypowiedzieć wszystkie słowa. Zbyt szybkie czytanie nie wpływa korzystnie na klarowność przekazu, a oprócz tego ujmuje marce profesjonalizmu. Właściwe tempo jest warunkiem dobrej gry aktorskiej, która włączy słuchacza do opowieści z reklamy i miło poprowadzi go przez dalszą część.

3. Właściwy głos do reklamy

Skoro liczy się tempo, zwięzłość i pomysł, to nie można zapomnieć o obsadzie, ponieważ to od lektora zależy cała realizacja pomysłu. Dlatego dobrze, aby cechował się wyjątkowymi atrybutami. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na jego (lub jej) umiejętności aktorskie. Lektor do reklamy powinien być doświadczony, znakomicie operować rodzimym językiem, potrafić modulować głos w zależności od potrzeb i odgrywać różnorodne role.

Bardzo ważnym aspektem, przy wyborze lektora jest jego barwa głosu. To szczególnie istotna kwestia, ponieważ odbiorca interpretuje przekaz wyłącznie na podstawie jego treści i wypowiedzi aktora. Ciepła i przyjazna wymowa może stanowić klucz do sukcesu. Bank głosów jest doskonałym miejscem do sprawdzenia barwy i możliwości aktorskich potencjalnych lektorów reklamowych.

4. Zrozumienie potrzeb adresata

Efektywna reklama radiowa kierowana jest zazwyczaj do konkretnej grupy odbiorców, którą z kolei określa się za pomocą produktu. Dla przykładu reklama zabawki zwróci uwagę rodziców mających małe dzieci. W takim przypadku lektor – jak i treść reklamy – powinien odpowiednio dostosować swój przekaz. Niewskazane są krzyki czy pojawienie się wysokich dźwięków w tle. Zbyt radosny ton może też zostać odebrany jako nieszczery. Z kolei lektor do reklamy nowych modeli telefonów może bardziej popuścić wodze fantazji, zwłaszcza jeśli odbiorcami mają być młode osoby. Lektor o stonowanym głosie przyda się podczas promocji np. kancelarii prawniczych.

Podstawową zasadą jest zrozumienie tego, czego oczekuje grupa docelowa. Spójność pomiędzy tonem wypowiedzi, charakterem firmy i przeznaczeniem produktu daje najlepszy efekt w reklamie radiowej.

5. Ciekawe efekty dźwiękowe

Same usługi lektorskie to nie wszystko. Pozostaje jeszcze kwestia efektów dźwiękowych. Podkreślają one siłę wypowiadanych słów, wprowadzają w nastój, a także tworzą atmosferę. Stanowią też tło kreślonych wydarzeń, dlatego powinny oddziaływać na zmysły. Pojawienie się właściwego dźwięku we właściwym momencie wzmocni przekaz reklamy. Do efektów dźwiękowych zalicza się również muzyka i melodyjny slogan. Im bardziej charakterystyczne, tym większa szansa trwałego zapadnięcia w pamięć słuchaczy. Reżyseria dźwięku ma ogromny wpływ na całość – zaraz obok samego lektora do reklamy.

Te ogólne porady z pewnością stanowią dobre wprowadzenie do zagadnienia. Trzymanie się ich pozwoli łatwiej osiągnąć cele, jakimi są zwrócenie uwagi odbiorcy, zapamiętanie przez nich nazwy marki i wzbudzenie wobec niej pozytywnych odczuć.

Radio reklama może stanowić podstawową formę przekazu – a nie tylko uzupełnienie innych mediów. Wystarczy dobrze dobrać lektorów, sprawnie zrealizować spot oraz wykazać się kreatywnością. Zdarza się, że najciekawsze spoty przechodzą do potocznego języka, a wszystkie znane i legendarne reklamy radiowe zawsze trzymały się opisanych przez nas podstaw.

08/23/2019 | Bez kategorii | 0 Comments

Leave a comment



Copyright ©2018
Piotr Bajtlik - Nagrania Lektorskie