Najdroższe kampanie reklamowe na świecie — przegląd

Koszty kampanii reklamowych na świecie różnią się w zależności od wielu czynników. Najdroższe z nich to takie, które zatrudniają gwiazdy światowej sławy. Poza gażą dla aktora czy piosenkarza ogromne pieniądze pochłania także wynajem planu zdjęciowego, a także zatrudnienie dobrych fotografów, kamerzystów, wizażystów i grafików komputerowych. Często wykorzystuje się też znany głos lektora. W przypadku dużego przedsięwzięcia reklamowego zatrudnia się bardzo duży sztab profesjonalistów, którzy są uważani za najlepszych w swojej dziedzinie.

Duże, ogólnoświatowe marki chętnie inwestują swoje pieniądze w robiące wrażenie kampanie, które podtrzymują ich wizerunek jako liderów w branży i sprawiają, że jest o nich głośno w mediach. Tego rodzaju działania mają na celu również pokazanie konkurencji, potencjalnym inwestorom i kontrahentom, że firma jest w dobrej sytuacji finansowej i że stać ją na to, by reklamować się w sposób jak najbardziej prestiżowy.

Jakie były najdroższe kampanie na świecie?

Nie powinno nikogo dziwić, że wśród najbardziej kosztownych kampanii, które do tej pory doczekały się swojej realizacji, znajdują się reklamy takich marek jak Chanel, Pepsi czy Ferrari. Bez względu na reprezentowaną branżę, tych firm nie trzeba przedstawiać większości konsumentów.

Reklama Chanel No.5. z Nicole Kidman

Chociaż została wyemitowana w 2004 roku, kampania reklamowa Chanel No.5 z Nicole Kidman to zdecydowanie jedna z najdroższych na świecie. Według wielu źródeł koszt całej produkcji wyniósł 33 miliony dolarów. Na tę sumę składało się między innymi wynagrodzenie dla samej gwiazdy, które wynosiło 2 miliony funtów, a także gaża dla aktora Rodrigo Santaro. W czterominutowej reklamie wzięło udział także 250 statystów. Do stworzenia spotu użyto również biżuterii wartej 30 milionów dolarów. W reklamie Nicole Kidman wciela się w postać najbardziej znanej kobiety świata, która uciekając przed paparazzi, spotyka brazylijskiego artystę, z którym spędza kilka romantycznych dni, a następnie znika i pozostawia kochanka ze wspomnieniem pocałunku, uśmiechu i perfum Chanel No.5.

Atmosfera wytworzona na planie reklamowym zachwyciła widzów i wzbudziła zainteresowanie także modowego magazynu „Vogue”, w którym pojawiły się zdjęcia z realizacji. Według reżysera Baza Luhrmanna spot miał imitować zwiastun filmowy.

Spot Guinnessa

O połowę tańszy od reklamy Chanel No.5., lecz wciąż bardzo kosztowny, był także zrealizowany w 2007 roku spot piwa Guinness. Na jego realizację wydano 16 milionów dolarów. Reklama została wyreżyserowana przez znanego reżysera Nicolaia Fuglsiga, który wcześniej otrzymał nagrodę Złotego Lwa za stworzenie legendarnego spotu z odbijającymi się kauczukami dla firmy Sony Bravia.

Awangardowy artysta zaangażował do stworzenia filmu reklamowego całe miasteczko Iruya w Argentynie. Zagrali w nim mieszkańcy okolicznych miejscowości, w większości osoby, które nigdy nie miały styczności z kamerą. Na potrzeby realizacji wykorzystano 10 000 książek, 6 000 płytek domino oraz 50 lodówek, oraz wiele innych przedmiotów. Każdy element reklamy został dobrany tak, aby pasować do klimatu argentyńskiego prowincjonalnego miasteczka.

Koncepcja reklamy opiera się o efekt domino, którego częścią są między innymi samochody, książki, walizki i puszki z farbą. Całemu przedsięwzięciu przyglądają się i kibicują okoliczni mieszkańcy, a jego hasłem przewodnim jest slogan „Dobre rzeczy spotykają tych, którzy na nie czekają”.

Rebranding Norwich Union

Firma ubezpieczeniowa AVIVA nosiła nazwę Norwich Union. Zmiana nazwy tak rozpoznawalnej marki ubezpieczeniowej musiała ponieść za sobą także konieczność poinformowania o tym fakcie klientów, mediów i konkurencji. Reklama wyemitowana w 2008 roku kosztowała finansistów ponad 13 milionów dolarów. Koszty spotu telewizyjnego wynikały między innymi z zatrudnienia do niego takich sław jak Ringo Star, Bruce Willis czy Alice Cooper. Dużą rolę w budżecie produkcji odegrał także charakter reklamy, który przypominał film akcji, do którego z pewnością wynajęto profesjonalnych kaskaderów.

Spot reklamowy opiera się o pokazanie życia sławnych osób, które zmieniły swoje imię i nazwisko, co sprawiło, że stały się bardziej popularne i rozpoznawalne. W ten sposób AVIVA zakomunikowała swój rebranding.

Chrysler 200 z Eminemem

Amerykańskie mistrzostwa footballowe Super Bowl to prestiżowe wydarzenie, podczas którego emitowane są reklamy największych globalnych firm. W 2011 roku firma Chrysler z okazji wypuszczenia na rynek Chryslera 200 także skorzystała z takiej okazji. Spot reklamowy kosztował potentatów motoryzacyjnych ponad 12 milionów dolarów. Cena za wyświetlenie reklamy podczas Super Bowl różni się w zależności od jej długości. Żeby móc zaprezentować dwuminutowy film, Chrysler musiał zapłacić aż 10 milionów dolarów.

Reklama Chryslera 200 jest rodzajem ukłonu w stronę miasta Detroit, z którego wywodzi się marka. Pokazuje, że luksus posiadania drogiego samochodu to kwestia ciężkiej pracy, jaką odznaczali się przedsiębiorcy z Detroit. W klimat spotu wpasowała się postać Eminema, który swój sukces zawdzięcza przede wszystkim sobie. Na wybór rapera wpłynęło także jego pochodzenie, ponieważ urodził i wychowywał się właśnie w Detroit.

Reklama Pepsi z Britney Spears

Kolejną gwiazdą, która zagrała w reklamie o ogromnym budżecie była Britney Spears. Spot wyemitowany w 2002 roku kosztował Pepsi aż 8 milionów dolarów. Piosenkarka była ówcześnie jedną z najpopularniejszych sław kojarzonych na całym świecie. Na koszty reklamy wpłynęło także stworzenie profesjonalnej choreografii, wynajęcie tancerzy i liczba planów filmowych, na których ją kręcono. Hasłem przewodnim spotu koncernu było „For those who feel young”.

Film reklamowy pokazuje różne generacje ludzi pijących Pepsi, od lat 60. XX w. aż po początek XXI wieku. Britney Spears śpiewa w trakcie piosenkę, która nawiązuje do różnych stylów muzycznych przedstawionych w danych epokach. Nawiązanie w spocie do 1963 roku ma za zadanie przypomnieć dawny slogan firmy: „Ciesz się życiem! Należysz do generacji Pepsi”.

03/15/2019 | Bez kategorii | 0 Comments

Leave a comment



Copyright ©2018
Piotr Bajtlik - Nagrania Lektorskie