Pierwszy mikrofon. Na jakie parametry należy zwrócić szczególną uwagę?

Stając przed koniecznością kupna pierwszego mikrofonu, mamy mnóstwo wątpliwości. Wystarczy jednak odpowiedzieć sobie na kilka pytań, żeby dokonać wstępnej selekcji i określić nasze wymagania. Do czego mikrofon będzie nam potrzebny? Planujemy go wykorzystywać do przeprowadzania wywiadów, czy raczej do streamingu gier? A może przymierzamy się do śpiewu? W poniższym tekście wyjaśnimy te wątpliwości i podpowiemy, jak wybrać swój pierwszy mikrofon.

Jak wybrać mikrofon do nagrań?

Jeżeli planujesz zorganizować swoje prywatne studio nagrań, musisz zdecydować, jaki kupić mikrofon. Istnieją dwie główne kategorie: mikrofon pojemnościowy oraz dynamiczny. Ten drugi najczęściej stosuje się na scenie, w trakcie wystąpień na zewnątrz – koncertów na żywo. Charakteryzuje go duża odporność na wpływ zmiennych czynników atmosferycznych, a także wytrzymałość mechaniczna (uszkodzenia, upadki etc.). Można go też bez obaw używać podczas deszczu. Korzystając z takiego mikrofonu, nie potrzebujemy zewnętrznego zasilania – wystarczy połączenie ze sprzętem, który przechwytuje sygnał. Trzeba jednak mieć świadomość, że mikrofon dynamiczny nie jest pozbawiony wad. Ma ograniczone pasmo przenoszenia, co oznacza, że dźwięk będzie „płytki”, bez kolorytu i detali.

Kończąc temat mikrofonów dynamicznych, warto podkreślić, że ich różnorodność zapewnia im miejsce w studiu. Powinien się w nim znaleźć przynajmniej jeden przedstawiciel tej grupy. Najczęściej kupowanym mikrofonem dynamicznym jest Shure SM57, czyli sprzęt niezawodny, bardzo wytrzymały, a do tego wszechstronny. Pod względem popularności tuż za nim plasują się Shure SM58 oraz Shure SM7B, które dobrze sprawdzają się do nagrywania wokali (ze szczególnym uwzględnieniem rockowych brzmień).

Mikrofon pojemnościowy wyróżnia się o wiele większą czułością niż jego dynamiczny konkurent, dzięki czemu idealnie sprawdza się w warunkach izolowanych, czyli w studiu. Wiernie oddaje czystą barwę dźwięku, jego niuanse oraz głębie. Zazwyczaj zakup tego rodzaju mikrofonu pociąga za sobą kolejny wydatek – kupno miksera bądź interfejsu audio z metodą zasilania Phantom 48V. Taki komplet zapewnia nam wysoką jakość nagrania.

Mikrofon pojemnościowy – co chcesz nim nagrać?

Mikrofony pojemnościowe można podzielić na mniejsze podgrupy: mało- i wielkomembranowe. Jak łatwo się domyślić, różni je rozmiar membrany, którą dobieramy przed zakupem w zależności od tego, co będziemy nagrywać. Jeżeli ważne są dla nas instrumenty bądź wokal w studiu, to warto zdecydować się na mikrofon wielkomembranowy. Jeśli natomiast zamierzamy nagrywać koncert, będziemy potrzebować wersji małomembranowej, który dobrze zbiera dźwięki z szerszego planu. Wzmacnia brzmienie chórów lub orkiestr, wykorzystuje się go również jako mikrofon centralny do bębnów.

Mikrofony pojemnościowe wielkomembranowe wykorzystywane są przede wszystkim podczas nagrań w studyjnych. Wtedy umieszcza się je specjalnych koszach w dość dużej odległości od źródła dźwięku – grającego zespołu lub śpiewającego. Stanowią one podstawowe zaplecze sprzętowe w studiach nagraniowych, ponieważ dzięki nim możemy uzyskać dźwięk najwyższej jakości bez żadnych zakłóceń.

Zgłębiając temat mikrofonów pojemnościowych, zauważymy, że podział na wielkość membrany to nie jedyne rozróżnienie tych urządzeń. Kolejny, bardziej szczegółowy podział dotyczy rodzaju zastosowania. Na rynku znajdziemy mikrofony stereo, dzięki którym możemy nagrywać dźwięki z efektem przestrzennym tzw. shotguny, zamontowane na specjalnych wysięgnikach, które kieruje się w stronę, z której chcemy zdobyć zapis pozbawiony zakłóceń. W telewizji używane są mikrofony kwadratowe, przypinane do odzieży nagrywanych osób. Do ostatniej grupy należą mikrofony studyjne, wyróżniające się wysoką czułością na dźwięk. Tak dobrze zbierają wszelkie szmery czy szumy z otoczenia, że wymagają wygłuszenia pomieszczenia. W przeciwnym wypadku autor nagrania otrzyma więcej niż by chciał oraz pozostanie mu żmudne czyszczenie ścieżki dźwiękowej w specjalnym programie (którym nie każdy dysponuje bądź potrafi się nim posługiwać).

Mój pierwszy profesjonalny mikrofon

Uzyskane informacje nie dadzą nam jednak konkretnej odpowiedzi na pytanie: jaki wybrać sprzęt, jeśli to nasz pierwszy mikrofon? Wszystko zależy od preferencji oraz zamiarów osoby kupującej, ale też od zakładanego pułapu cenowego.

Jeżeli twoje studio nagrań to miejsce, w którym będziesz nagrywać swój bądź cudzy wokal, zaopatrz się w wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy. Jeżeli jednak chcesz się skupić na nagrywaniu utworów instrumentalnych, to lepszy do tego zadania okaże mikrofon dynamiczny. W przypadku innych bardziej złożonych preferencji, warto skonsultować się z doświadczonym dźwiękowcem.

Profesjonalne wielkomembranowe mikrofony pojemnościowe potrafią kosztować od 20 do 40 tysięcy złotych. Jeżeli jednak myślisz poważnie o studiu nagrań, prędzej czy później nadejdzie moment, w którym konieczna będzie inwestycja w ten typ mikrofonu. Jednak na początek świetnie sprawdzi się np. Audio Technica AT2035, dźwiękowcy polecają także mikrofon Studio Projects B1 oraz Rode NT1A. Oba z nich można kupić w cenie poniżej 2 tysięcy złotych.

Jeśli wolisz małomembranową opcję, bez wątpienia będzie bardziej przyjazna dla portfela. Do polecanych modeli zaliczają się Rode NT5 (które można zdobyć za mniej niż 2 tysiące złotych) i Samson C02 (znajdziemy je za mniej niż 600 złotych). Zasługują na uwagę głównie ze względu na jakość adekwatną do ceny, ale też łatwą dostępność.

Przy wyborze pierwszego mikrofonu warto zasięgnąć opinii wśród specjalistów w tej dziedzinie. Dlatego polecamy konsultację z osobą np. ze sklepu muzycznego, czy przejrzenie forów tematycznych, gdzie użytkownicy nawzajem sobie pomagają. Jednak finalnie powinniśmy kierować się naszymi wymaganiami wobec kupowanego mikrofonu, a także założonym przedziałem cenowym. Mamy nadzieję, że już wiesz, za jakim rodzajem mikrofonu rozglądać się w sklepach lub na aukcjach internetowych. Spełniaj swoje marzenia i rozpocznij swoją pasję do muzyki!

01/08/2020 | Bez kategorii | 0 Comments

Leave a comment



Copyright ©2018
Piotr Bajtlik - Nagrania Lektorskie